Arkiv för kategori ”Tänk”
Reflektioner kring reklam
7 november 2014Gå gärna in på den här Facebooksidan – AdHeads. Här reflekterar jag och min samarbetspartner, ad:n Stefan Tempte, kring bra och mindre bra kommunikativa idéer.
All over the place
16 december 2013Fågel, fisk eller mittemellan? Snarare all over the place.
/Stefan, art director och Svante, copy
Ps. Profilering handlar om att göra det oväntade; överraska. Med musik till exempel. Klicka här.
Har du tänkt tanken?
5 augusti 2013Stefan och Svante har, inte en mack ihop, men väl en kampanj. I ett utskick till kunder ställer vi frågan: Har du tänkt tanken att ge ut en bok om ditt företag, organisation eller kanske om dig själv? Det kan vara en mindre skrift om företagets värdegrund, en coffeetablebok med visioner eller en berättelse som tar avstamp i vd och andra nyckelpersoner. Vi har producerat uppdragsböcker förr, tillsammans och på tidigare byråer.
Nedslag i Berlin
7 mars 2013För en copywriter med ett förflutet som reporter, är det kul att emellanåt skriva journalistiskt. Som i populärkulturtidskriften Nya Upplagan.
Läs hela artikeln »
Moteld mot den ensidiga Malmöbilden
8 februari 2012”Malmö. Parkernas stad” har blivit ”gangsterstaden”. I omvärldens och även i många Malmöbors ögon är det så. Dags att anlägga moteld.
Läs hela artikeln »
Och så blev det
24 maj 2011Året är 1985. Sören Blanking, legendarisk svensk copywriter, skriver till den unge journalisten: ”Du kan bli copywriter när du vill, om du vill.” Och så blev det.
Läs hela artikeln »
En byrå måste leva och andas reklam
27 december 2010”Du kan inte göra affärer om du sitter på rumpan.” Hur många byråer följer den levnadsregeln?
Läs hela artikeln »
Är feg reklam bra för lönsamheten?
27 september 2010Det värsta en reklambyrå vet är så kallade kommittélösningar. När en hel delegation hos kunden är inne och petar i byråns förslag så att det förlorar all udd. Eller kanske var förslaget uddlöst redan från början? Konsensus råder även på byråerna.
Läs hela artikeln »
Får vingar
15 juni 2010Om man på Twitter skriver om VM i fotboll kan man hamna i Expressen. Intressant med sociala medier. Informationen kan när som helst få vingar. Därför viktigt att tänka på vad man skriver.
Varför jämställs vi med bilhandlare?
29 mars 2010Att arbeta med reklam är att förspilla sin intelligens, hävdade författaren Raymond Chandler. Många verkar ge honom rätt. Behöver det vara så?
Läs hela artikeln »
