Arkiv för kategori ”Tänk”


Stora stygga Burberry och den lille copywritern

9 februari 2010

Även den lille mannen kan få en internationell börskoncern att svettas en aning, om han står på sig och hävdar sin rätt. Läs den absurda historien om vad en förlorad knapp kan ställa till med.
Läs hela artikeln »

Läge att göra en pudel

23 november 2009

IMG_0006I somras ifrågasatte jag sociala medier på Dagens Medias sajt. Och blev hudflängd av en hoper digitala infödingar. Nu gör jag en pudel, en morrande sådan.
Läs hela artikeln »

Hur sociala är de sociala medierna?

25 juni 2009

Hur sociala är egentligen Twitter, Facebook och andra liknande mötesplatser? Är de snarare inte rätt så osociala? Det är många som självupptaget pratar men färre som lyssnar.
Läs hela artikeln »

Behöver reklamare gå i terapi?

28 maj 2009

Kan terapi frigöra kreativiteten hos copywritern som har skrivkramp eller hos ad:n som inte tror sig duga? Nej, det finns inget ironiskt i det. Att söka avdramatisera sin hållning till yrket möjliggör ett bättre resultat och bör inte ses som lättja. Lite som Rolling Stones: It’s only rock ’n’ roll but I like it.
Läs hela artikeln »

Från jante till hjälte, typ

11 maj 2009

happysocksNäst efter Rockstjärna finns det väl inget ord som är så missbrukat som Entreprenör. Varenda näringsidkare gör numera anspråk på det senare epitetet, hur medelmåttig affärsidén än är.

Och för all del, Nationalencyklopedins definition av entreprenör är knappast glasklar: ”En företagsam person som skapar nytt användarvärde.” Vad är det? Räcker det att kassörskan i livsmedelsbutiken ler lite extra? Positivt är ändå att entreprenörskap är i ropet. Mindre av jante och ensidig kollektivism.


Läs hela artikeln »

Vart tar alla gamla reklamare vägen?

6 april 2009

Tidens gång. Grånade fotbollsspelare blir tränare eller agenter, åldriga reportrar parkerar sig vid desken, bedagade frisörer driver salong i förorten och till åren komna servitörer jobbar på Tysklandsfärja.
Läs hela artikeln »

Dagens skrytbil

27 mars 2009

Finanskrisen har med ens gjort stora bensinslukare omoderna. Nu är det kompakta paketbilar som gäller, enligt flera källor. Praktiska ”anti-bilar” som, i likhet med Renault 4L på 1960- och 70-talen, signalerar att föraren inte behöver glänsa med hjälp av krom. Också det ett sätt att skryta. Tillverkare som levererar nutida paketbilar är, förutom Renault, exempelvis även Citroën, Peugeot, Opel och Fiat. Vill man vara riktigt cool skaffar man kanske en indisk Tata Nano, som uppges vara världens billigaste bil. Pris: 17 500 kronor.

Copyn spelar kontra

5 mars 2009

testbashuvud1Reklamare gillar jazz. Tror du mig inte, fråga Jan Cederquist och Tommy Lundberg, två av landets mest välrenommerade copywriters. Båda spelar dessutom kontrabas, detta stora och bildsköna instrument som ger driv och kraft åt musiken. Kontrabasen råkar också vara mitt instrument. Vare sig det handlar om copy eller jazz går det att citera kompositören Duke Ellington: ”It don’t mean a thing, if it ain’t got that swing.”
Läs hela artikeln »

Om poesi och bloggar

26 februari 2009

testlitengubbe1Det finns fler människor som skriver poesi än som läser poesi, heter det i förlagsbranschen. Förmodligen är det samma sak med bloggar. Emellertid har Christer, min eminente webbmakare, övertygat mig om att ha en blogg: ”Något har du väl att berätta! Dessutom blir du synligare på Google”, säger han.
Läs hela artikeln »

Modernt, typ

24 februari 2009

Det som anses modernt får inte ifrågasättas. Som öppna kontorslandskap. Själv är jag allergisk mot sådana, men inte av bakåtsträvande skäl. I början av min skribentkarriär satt jag i ett trälhav på en tidningsredaktion och tyckte det var kass redan då, med maskinknatter, telefonprat och en skrällande polisradio.
Läs hela artikeln »

Svante Nybyggars
Svante Nybyggars på Twitter